Logo WSP West-Brabant
WSP West-Brabant leidt fietsenmakers op- ‘Het is een prachtig vak’

WSP West-Brabant leidt fietsenmakers op

Zelf loopt hij er niet zo mee te koop. Maar in de dagelijkse praktijk geeft Ton Van der Veeken van Van der Veeken fietsspecialist ruim invulling aan inclusief werkgeverschap. In zijn twee vestigingen in Etten-Leur geeft hij werkzoekenden kansen die ze anders niet zouden krijgen. Of het nou gaat om een snuffelstage voor middelbare scholieren, een leerling van de praktijkschool die nergens aan de bak komt of een WIA-kandidaat op leeftijd die graag weer aan de slag wil. Ton helpt ze. Zo kreeg de 58-jarige Johan van Tiggelen bij hem de kans om opnieuw het wiel uit te vinden. 

We spreken ondernemer Ton van der Veeken op een zonnige dinsdagochtend in juli. Zomertijd, vakantietijd. In de fietsspeciaalzaak aan de Bisschopsmolenstraat in Etten-Leur is het vroeg op de dag al gezellig druk. Voor een gesprek als dit zou hij normaal gesproken geen tijd hebben. Maar de fietsspecialist zit er momenteel wat personeel betreft warmpjes bij. 

‘Als iedereen aanwezig is heb ik 12 mensen aan het werk,’ zegt hij met zichtbare trots. ‘Ja, het gaat goed in de fietsbranche. Bovendien heb ik de juiste mensen kunnen vinden. Een paar parttimers voor ondersteunende werkzaamheden zoals verkoop en baliewerk. En in de weekenden en vakanties springen jonkies bij met een 0-uren contract.’ Daarnaast is Van der Veeken ‘heel blij’ met senior Van Tiggelen die dankzij het fietsproject van WSP West-Brabant letterlijk zijn winkel binnen wandelde. 

‘Elke dag bijleren in de werkplaats’

Johan Van Tiggelen kwam door een ongeval na twee jaar ziektewet in de WIA terecht. Door krachtsverlies in zijn linkerhand kon hij niet meer terugkeren in zijn oude baan als warehousemanager. Hij wilde niet thuis zitten dus bleef hij gemotiveerd naar nieuw werk zoeken. Johan schreef verschillende bedrijven aan en probeerde het zelfs even in de ICT. Tot UWV, een van de partners van WSP West Brabant, hem de kans bood om de opleiding basis fietstechnicus met baangarantie te volgen. De opleiding bij de Tweewieler Academy van Innovam in Nieuwegein doorliep hij vlot en met succes. Daarna kon hij meteen aan de slag bij Van der Veeken in zijn woonplaats. 

‘Ik woon om de hoek hier in Leur dus dat is ideaal. Om de week werk ik ook in de andere vestiging aan de Bisschopsmolenstraat in Etten. Vroeger sleutelde ik al veel aan fietsen en nu heb ik er mijn vak van gemaakt. Het is leuk en divers werk. Ik ben dan wel wat ouder maar in de werkplaats leer ik elke dag nog bij. Zeker nu er zoveel elektrische fietsen worden verkocht. Het is meer dan alleen sleutelen. Als je zo’n fiets binnen krijgt voor een onderhoudsbeurt dan lees je deze eerst uit met de computer. Het vak verandert daardoor. Daar moet je wel flexibel in zijn.’

‘Wat is steeksleutel 15?’

In eerste instantie stond fietsspecialist Ton van der Veeken niet bepaald te springen om deel te nemen aan het project. Bovendien zocht hij eigenlijk een jonger iemand. Maar de oprechte interesse en het enthousiasme van de toen 55-jarige Johan gaven de doorslag om het toch te proberen. Het beviel zo goed dat de werkgever de vervolgopleiding ‘voortgezet fietstechnicus’ uit eigen zak betaalde. 

Ook de niet aflatende inzet van werkgeversadviseur Ali Yenice van WSP West-Brabant trok hem over de streep: ‘Ali heeft het slim aangepakt,’ zegt Van der Veeken met een glimlach. ‘Hij nodigde me uit voor de diploma-uitreiking van de eerste lichting om een indruk te krijgen van de kandidaten. Ali heeft er kijk op. Hij weet precies welke mensen geschikt zijn voor dit werkveld. Want WSP West-Brabant kan wel met zakken subsidie aankomen, daar gaat het mij niet om. Ik blijf kritisch als het om personeel gaat. Tegenwoordig vraag ik aan iedereen die bij ons binnen komt en iets wil doen: wat is steeksleutel 15? Dat is meest voorkomende sleutel die we bij een fiets nodig hebben. Als ze dat al niet weten dan ben ik bang dat het moeilijk gaat worden.’

Opleiding met baangarantie

WSP West-Brabant ging in 2019 van start met het fietsproject omdat er toen al een groot tekort aan fietsenmakers was. ‘Gelukkig waren er destijds nog wel volop werkzoekenden die belangstelling toonden voor het project,’ vertelt werkgeversadviseur Yenice. ‘We hadden toen nog de luxe dat we konden selecteren. Daarbij keken we naar technisch inzicht, doorzettingsvermogen en inzet. Kandidaten deden een test, gingen op zoek naar een adres om mee te lopen en werden bij goed gevolg toegelaten tot de opleiding. Dat liep allemaal vrij soepel.’ 

Enkele jaren later bestaat de mogelijkheid om de opleiding tot fietstechnicus te volgen nog steeds. Maar de situatie op de arbeidsmarkt is compleet anders. Er is weinig animo voor het project terwijl het aantal vacatures in rap tempo toeneemt. Tijdens de coronaperiode werd fietsen enorm populair als tijdverdrijf. Het aantal reparaties nam sterk toe en (elektrische) fietsen zijn niet aan te slepen. Ton van der Veeken zoekt momenteel zelf geen mensen maar hij ziet bij collega’s dat ze zitten te springen om personeel: ‘Van de vakopleiding moet de branche het ook niet hebben. Als er landelijk jaarlijks 30 mensen van de Tweewieler Academy af komen dan is het veel,’ schat hij in. 

Inclusief werkgeverschap 

De fietsspecialist heeft dus zelf weinig kopzorgen. Toch blijft hij mensen kansen geven. Inclusiviteit lijkt zijn tweede natuur. ‘Soms is het net een sociale werkplaats hier,’ zegt hij met veel gevoel voor humor. ‘Via een stage is Taylor hier blijven hangen. Een excentrieke tiener met paars haar uit een complex gezin. Een slimme maar gesloten jongen. Hij verschool zich achter zijn lange haar maar wist wel wat steeksleutel 15 was! Tijdens het koffiedrinken kregen we hem een keer aan het lachen. Hij ontdooide, deed zijn haar opzij en maakte fluitend zijn stage af. Ik heb toen gezegd: je mag hier altijd aankloppen. Je hebt het in je. Drie maanden geleden stond hij ineens binnen. Ik kende hem niet meer terug. Een fris, kort kapsel en uitermate gemotiveerd om als oproepkracht bij te springen.’ 

Met dit verhaal in het achterhoofd hoeven we niet meer uit te leggen waarom Ton van der Veeken enkele maanden geleden het certificaat ‘inclusief ondernemen’ kreeg uitgereikt. WSP West-Brabant heeft hem bovendien ingezet als ambassadeur om andere werkgevers te enthousiasmeren voor het fietsproject. 

Succesvol fietsproject

Al met al kan werkgeversadviseur Ali Yenice terugkijken op een succesvol project. De afgelopen jaren zijn ruim 30 kandidaten opgeleid tot fietstechnicus en geplaatst bij speciaalzaken in de regio: ‘Niet alleen hier in Etten-Leur maar ook in Breda, Oosterhout, Waalwijk, Fijnaart,’ somt hij op. ‘Het is mooi dat de investering die WSP West-Brabant heeft gedaan in tijd en geld niet voor niks is geweest. Zowel werknemers als werkgevers zijn erbij gebaat. Win-win dus. Als ik nu geschikte kandidaten zou kunnen vinden dan kan ik zeker nog 50 mensen aan een baan helpen.’ Ton van der Veeken knikt instemmend. Aan het imago van de fietsenmaker moet duidelijk nog gesleuteld worden. Al dan niet met sleutel 15: ‘Jammer genoeg heeft het beroep weinig aantrekkingskracht op jonge mensen. Het heeft geen aanzien. Dat is natuurlijk onzin. Het is een prachtig vak.’

  • Meer WW-uitkeringen verwacht in West-Brabant

    De krapte op de West-Brabantse arbeidsmarkt is over zijn absolute piek heen. De economie kwam afgelopen jaar in een milde recessie terecht, het aantal vacatures daalde licht, en de dalende […]

    Lees meer

  • Podcast Werkwoord #1: Aanboren

    Welke alternatieve methoden zijn er om nieuwe medewerkers te vinden, nu het zo lastig blijft om vacatures te vervullen? Welke rol spelen versnelde zij-instroomtrajecten daarin? En hoe kun je dat als werkgever aanpakken?

    Lees meer

  • Koffietijd: Arbeidsrecht & Generaties op het werk

    Hoe ga je slim om met generatieverschillen op de werkvloer? Wat is de kracht van verschillende generaties? Hoe ziet de arbeidsmarkt er op dit moment uit? En wat zijn de […]

    Lees meer