In de afgelopen maanden heeft Werkgeversservicepunt West-Brabant vier ontbijtbijeenkomsten georganiseerd in het kader van ‘Dichterbij dan je denkt’, het actieplan om op korte termijn de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken. Tientallen werkgevers hebben elkaar tijdens deze ontbijtsessies ontmoet en inspiratie opgedaan over moderne arbeidsvoorwaarden en online profilering. Een terugblik op enkele tips, adviezen en reacties: “De sessie heeft bij ons intern zeker voor de nodige beweging gezorgd.”
De ontbijtbijeenkomsten in Oosterhout, Ulvenhout, Bergen op Zoom en Hoeven brachten diverse professionals uit de HR bij elkaar, om samen de bijzondere arbeidsmarktsituatie – en oplossingen die daarbij horen – onder de loep te nemen.
Van fysiotherapie tot stomerijservice
Zo nam het team van Faire advocatuur & HR de aanwezigen mee in de wereld van moderne arbeidsvoorwaarden. Hun betoog: het ‘oude’ systeem van arbeidsvoorwaarden past niet meer altijd bij de ‘nieuwe’ generatie medewerkers. Natuurlijk blijven primaire arbeidsvoorwaarden belangrijk, maar er zijn extra zaken die jou een streepje vóór kunnen bieden ten opzichte van andere werkgevers. Denk aan manieren om medewerkers in hun persoonlijke leven te helpen, zodat hun werk haalbaarder, comfortabeler of gemakkelijker wordt.
In gesprekken kwam een voorbeeld voorbij van een organisatie die het personeel in privé-tijd wil ontlasten en een stomerij-service aanbiedt: lever je was op vrijdag in, en je krijgt het maandag schoon terug. Het gaat hier om een werkgever met theoretisch geschoold personeel, maar moderne arbeidsvoorwaarden kunnen ook interessant zijn voor mensen die fysiek zwaar werk doen. Zo vertelde de eigenaar van een stratenmakersbedrijf dat hij afspraken heeft gemaakt met een fysiotherapeut, zodat hij zieke of overbelaste medewerkers kosteloze fysiotherapie kan aanbieden, en ze zich sneller beter melden. Win-win voor werkgever en werknemer.
Verder kijken dan traditionele oplossingen
Pieter Koevoets, loopbaancoach en sollicitatietrainer, vervolgde de ochtend in een sessie met wat confronterende arbeidsmarktinformatie: de krapte is overal aanwezig en in veel gevallen structureel. Maar wat doe je als werkgever om die het hoofd te bieden? Blijf je op de traditionele manier verdergaan, of oriënteer je je ook op alternatieve methoden om personeelstekorten aan te pakken, zoals job carving na een bedrijfsadvies inclusieve arbeidsorganisatie? Denk je ook aan 50-plussers? Is Open Hiring voor jouw organisatie een optie? Werkgeversservicepunt West-Brabant denkt kosteloos met je mee over de mogelijkheden en biedt informatie en advies.
5 tips voor betere online profilering
Koevoets bracht daarnaast het belang van online profilering, zichtbaarheid en toegankelijkheid aan de orde. Wie graag wil dat voldoende mensen solliciteren, moet ervoor zorgen dat potentiële kandidaten enthousiast raken en zo min mogelijk drempels ervaren. Enkele praktische tips en ideeën die je daarbij helpen:
1. Gebruik WhatsApp als communicatiekanaal
Vooral jongeren bellen of mailen niet graag. WhatsApp is de laagdrempeligste manier om in contact te komen met potentiële kandidaten. Vermeld daarom in vacatures of op je website een mobiel nummer waarop je via WhatsApp bereikbaar bent, en benoem er expliciet bij dat je via WhatsApp bereikbaar bent voor vragen of opmerkingen. En, niet onbelangrijk, zet die button boven aan je website.
2. Laat collega’s uit je doelgroep meedenken
Vind je het lastig om met je vacature doelgroepen te bereiken waar je zelf niet toe behoort? Laat collega’s meedenken die wel in deze leeftijdsgroep vallen! Zij weten vaak als geen ander welke communicatiekanalen leeftijdsgenoten gebruiken en welke tone-of-voice aanslaat.
3. Communiceer over het sollicitatieproces
Een ondoorzichtig sollicitatieproces kan afschrikwekkend werken. Wees daarom zo transparant mogelijk over wat er gebeurt nadat iemand een eerste bericht of mailtje heeft gestuurd. Als een kandidaat weet waar hij aan begint, zal hij eerder geneigd zijn te solliciteren.
4. Zorg voor bewegend beeld bij je bedrijfspresentatie
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, en bewegend beeld zegt meer dan 1000 foto’s. Presenteer je organisatie daarom liefst via een of meerdere (korte) video’s op social media en op je website. Zo krijgen geïnteresseerden een goed beeld van je bedrijf, en kunnen ze beter inschatten of ze bij jouw organisatie passen.
5. Laat zien dat je je op skills richt
In de huidige arbeidsmarktsituatie zijn een goede motivatie en de juiste vaardigheden belangrijker dan iemands cv. Ben je een werkgever die kandidaten inderdaad op hun motivatie en skills wil beoordelen? Benoem dit expliciet.
Een greep uit de reacties
“Een enorm leuke en goed georganiseerde bijeenkomst…”
“Bruikbare informatie, we gaan meer met social media aan de slag!”
“De sessie heeft bij ons intern zeker voor de nodige beweging gezorgd.”
“Waardevolle ontmoetingen; we delen allemaal dezelfde dingen die we in het bedrijfsleven tegenkomen.”
Wil je op de hoogte blijven van aanstaande bijeenkomsten van Werkgeversservicepunt West-Brabant, zodat je de volgende keer ook kan aansluiten? Volg ons op LinkedIn.
Heb je hulp nodig bij je personeelsvraagstukken? Behoefte aan meer informatie over één of meerdere aangedragen oplossingen? Aarzel niet om contact met één van onze adviseurs op te nemen.